Společnost Freebike se zabývá vývojem moderních systémů sdílení kol. Zavádí na trh elektrická kola a koloběžky, které si můžete pronajmout přiložením platební karty nebo digitální peněženky bez nutnosti stahování jakékoli aplikace.
Jsme tým lidí, který očekává, že se kola stanou významnou formou mikro-mobility. Produkujeme, a v současné době distribuujeme, naše elektrická kola například do Velké Británie, Kanady, Slovenska, Finska a samozřejmě působíme i v České republice.
uvedl Adam Bartyzal, vývojář společnosti
- Freebike nabízí službu sdílení elektrických kol jako formu veřejné dopravy ve městě nebo dokonce v soukromém sektoru jako jedinečnou a efektivní přepravu pro firmy a jejich zaměstnance.
- Jedním z klíčových dodavatelů elektroniky do kol je společnost SAFIRAL. Svým zákazníkům poskytuje řadu služeb, včetně osazování prototypů DPS, předsériovou a sériovou produkci.
- U této konkrétní zakázky si vývoj a návrh realizuje Freebike samostatně, ale sériovou výrobu elektroniky včetně zkušebních prototypů postupně přesunul do SAFIRALu.
- Spolupráce firem započala již při vývoji prvního elektrokola, které nyní slaví více než šestileté jubileum. Jedním ze zajímavých aspektů spolupráce je speciální testovací vybavení Freebike. Tester je výsledkem postupné evoluce.
Jak to tedy bylo s vývojem testovacího zařízení? Inspirujte váš tým.
První verze byla elektronická deska v jednoduché 3D tištěné krabičce. Měla velké množství kabelů, které se připojovaly na konektory desek. Scénář testu byl nahrán na SD kartě a pro jakoukoliv úpravu bylo nutné kartu přenášet do počítače a zpět. Testování bylo zdlouhavé a kabely se lámaly. Nicméně povaha zařízení a jeho firmware jsou součástí aktuálního testeru dodnes.
Druhou verzi už představoval pákostroj vytištěný u nás na 3D tiskárně. 3D tisk používáme na díly v našich kolech a stanicích, a tak se zdál jako logická volba oproti komerčním "Bed of nails" testerům, které bychom stejně museli předělávat pro naše potřeby. Řešení s "boční" pákou ale mělo problémy, protože přítisk nebyl dostatečně definovaný a piny, které jsme zvolili, sklouzávaly z testovacích bodů.
A tak jsme se pustili do třetí verze. Využívá lineárního vedení, proto je přítisk rovnoměrný. Má výměnné moduly pro jednotlivé desky a na přítlačné desky se nám osvědčily šipkové hroty, jež se nelámou. Do elektroniky jsme přidali řídící počítač, který testeru posílá scénáře a firmware pro testování. Zároveň komunikuje přes API s naším interním systémem, takže otestované desky se zakládají v databázi a štítek se strojově čitelným kódem nám umožňuje zjednodušit montáž kol a sledování historie jednotlivých desek. Testovací moduly se připojují přes usb a mají napsaný nový bootloader, takže je dokážeme vzdáleně aktualizovat.podrobně popsal Ivan Šumelda, strojní inženýr Freebike
Problémy byly vždy rychle vyřešeny a nebylo třeba podstupovat dlouhé korporátní kolečko.
dodal Vladimír Černý, hlavní vývojář společnosti Freebike